Vragen of afspraak maken?

Stuur ons een bericht op Whatsapp

24 feb 2022

WIST JE DAT: WIJZIGING IN BOUWPLAN ACCEPTEREN OF NIET?

U kijkt er al een hele tijd naar uit: de bouw van uw nieuwe villa, een behoorlijk intensief proces. Helemaal wanneer de aannemer voorstelt om het met zorg uitgedachte bouwplan te wijzigen. Een wijziging hoeft u niet zomaar te accepteren. Wat kunt u ertegen doen ?

Contact opnemen

Schriftelijk bezwaar

Maak in ieder geval zo snel mogelijk schriftelijk bezwaar tegen de voorgestelde wijziging. Zet uiteen wat het oorspronkelijke plan is en op welke punten het plan wijzigt. Geef een goede onderbouwing waarom u vindt dat het oorspronkelijke plan moet worden uitgevoerd en vraag vervolgens aan de aannemer of hij het bouwplan wil laten zoals dat voorafgaand aan de bouw is opgesteld.

Noodzakelijke wijziging of niet?

Bedenk ook of de wijziging noodzakelijk is of niet. Een extra constructie om de woning te verbeteren en daarmee veiliger te maken of veranderingen in wet- en regelgeving zijn aanpassingen waar een aannemer niet iets aan kan doen. Wel kunt u een schadevergoeding eisen op het moment dat een wijziging invloed heeft op de waarde van de nieuwe woning of afbreuk doet aan de kwaliteit, leefbaarheid, het uiterlijk of het aanzien van de woning.

Zijn de wijzigingen niet noodzakelijk, dan kunt u nakoming van de overeenkomst vorderen. Wanneer nakoming om wat voor reden dan ook niet meer kan, dan kunt u een schadevergoeding eisen. Er zijn drie soorten niet-noodzakelijke wijzigingen te onderscheiden:

  1. Een wijziging die de aannemer makkelijk ongedaan kan maken. Denk bijvoorbeeld aan een verkeerd geplaatste binnendeur. Deze kan men eenvoudig verwijderen en vervangen door een nieuwe deur. Via een door beide partijen getekend proces-verbaal moet de aannemer de wijziging binnen drie maanden doorvoeren. Wanneer de aannemer niet voornemens is deze wijziging aan te passen dan kunt u een schadevergoeding eisen.
  2. Een wijziging die ingrijpen op korte termijn vraagt. Bijvoorbeeld wanneer u tijdens de bouw ziet dat de aannemer de verkeerde tegel in de badkamer plaatst. Directe actie is noodzakelijk.
  3. Een wijziging die naar alle redelijkheid niet meer ongedaan kan worden gemaakt. De aannemer heeft bijvoorbeeld de verkeerde gevelstenen gebruikt en daar komt u pas bij oplevering achter. Ook dan kunt u een schadevergoeding eisen op het moment dat de gebruikte gevelsteen afbreuk doet aan de kwaliteit, de leefbaarheid, de waarde en het uiterlijk van de woning. In de regel wordt dan door een taxateur de waardevermindering vastgesteld en kunt u op basis daarvan een schadevergoeding eisen.

In gebreke stellen

Reageert de aannemer helemaal niet op uw verzoek of wil hij het verzoek niet inwilligen, dan kunt u de aannemer in gebreke stellen. Dit doet u met een aangetekende brief, waarmee u de aannemer nog een laatste kans geeft te presteren binnen een redelijke termijn. Geef daarbij ook aan dat u de situatie overdraagt aan een jurist of een procedure start op het moment dat de aannemer niet reageert op uw verzoek.

Neem contact met ons op

Heeft u nog vragen of wilt u een afspraak maken? Neem dan telefonisch contact met ons op of stuur ons een bericht, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×